Search This Blog

Thursday 27 March 2014

Senggugut



Senggugut juga dikenali sebagai ‘dysmenorrhoea’ merupakan kesakitan yang anda alami semasa permulaan period. Ia mungkin lebih teruk semasa 2 hari pertama dan tidak semestinya akan dialami setiap kali anda period. Untuk sesetengah wanita, mereka akan mengalami senggugut yang teruk manakala sesetengah lagi cuma kesakitan yang agak sederhana atau sedikit. Senggugut terbahagi kepada dua iaitu senggugut premier dan senggugut sekunder.
Senggugut Premier
Merupakan haid normal berasa sakit ketika pengalirannya.  Senggugut ini boleh terjadi akibat pengecutan dinding rahim lebih kuat dari biasa untuk mengeluarkan lapisan dinding rahim yang tebal. Sebelum kedatangan haid anda mungkin mengalami gejala seperti ini:
  1. Rasa lenguh dan sakit di bahagian bawah perut
  2. Tengang payudara
  3. Pening kepada dan pitam
  4. Kembung perut
  5. Mual dan muntah
  6. Sembelit atau cirit birit
  7. Tekanan emosi
Senggugut Sekunder
Senggugut sekunder adalah apabila sakit setelah beberapa bermulanya haid atau sesudah haid, disebabkan oleh penyakit sistem reproduktif saperti endometriosis. Diantara penyakit di katogerikan di bawah senggugut sekunder ialah:
  1. Endometriosis – sel yang melapisi dinding rahim migrasi ke tempat lain di organ pelvik lalu menyebabkan sakit ketika haid selalu setelah pengaliran haid menyebabkan sakit yang teramat sangat
  2. Fibroid – ‘tumor’ atau ketumbuhan bukan barah, dari otot dan tisu yang dari dalam rahim dan di pengaruhi oleh hormon estrogen.
  3. Jangkitan kuman pada organ pelvic (PID). Keadaan ini sering di sabitkan dengan senggugut sekunder, tapi ada juga sebahagiannya sakitnya berterusan tidak berkaitan dengan haid langsung. Yang berkaitan, ada sangkut pautan dengan aksi prostaglandin.
Cara mengatasi senggugut ialah:
  1. Elakkan minum air berkarbonat dan minuman berais. Lebihkan minum air suam atau air mineral.
  2. Kurangkan makanan yang bertepung, berkafein dan bercoklat.
  3. Minum air yang ada halia sebab halia boleh membantu lancarkan darah dan hangatkan badan.
  4. Makan makanan yang berserat tinggi.
  5. Tuam perut dengan tuala yang direndam dalam air suam.
  6. Melakukan aktiviti harian untuk kekal cergas seperti berjoging dan bersiar-siar.
  7. Makan supplemen semulajadi yang boleh memberi anda kalsium, magnesium terutamanya untuk melindungi sistem saraf dan otot bagi mengelak daripada masalah cramp.
Adakah Shaklee dapat membantu anda melegakan senggugut?
Image12056462Dengan pengambilan GLA Complex ia dapat membantu anda melegakan senggugut.  GLA Complex mengandungi Asid Linoleik Gama, minyak Borage, minyak benih bunga matahari dan vitamin E, serta fungsinya seakan-akan Evening Primrose Oil (EPO), malah jauh lebih baik dari EPO. Antara khasiat GLA Complex ialah Membantu mengawal dan mengatur kitaran haid, Melegakan PMS, Membantu menangani manopaus, menguatkan kuku dan rambut, mengurangkan blood-clot yang boleh menyebabkan serangan jantung, membantu menangani ekzema, mengandungi vitamin E untuk menguatkan dinding arteri, memperlahankan proses penuaan dan membantu meningkatkan kesuburan.



* Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit.
Berminat?

Hubungi saya sekarang!!
Your Shaklee Independent Distributor
Nor Aliza Kamarudin
♥ SMS | WhatssApp :  012=3010634
♥ Shaklee ID :874803
♥ FB Page :http://www.facebook.com/pages/Good-Health/220354834768353
♥ FB:http://www.facebook.com/noraliza.kamarudin?ref=tn_tnmn



No comments:

Post a Comment