Search This Blog

Friday 5 January 2018

Kesan Rheumatoid Arthritis (RA)Pada Tubuh

RA adalah penyakit autoimun yang progresif yang sangat mempengaruhi sendi. Menurut Yayasan Arthritis, sekitar 1.5 juta orang di A.S. hidup dengan RA. Sesiapa sahaja boleh mendapat RA, tetapi secara amnya bermula antara usia 30 dan 60. Wanita didiagnosis pada hampir tiga kali kadar lelaki.

Penyebab RA tidak diketahui, tetapi Institut Kesihatan Nasional (NIH) mengatakan bahawa genetik, jangkitan, atau perubahan hormon mungkin memainkan peranan. Ubat pemulihan penyakit boleh membantu melambatkan perkembangan RA. Ubat lain, digabungkan dengan perubahan gaya hidup, boleh membantu menguruskan gejala individu dan meningkatkan kualiti hidup.

Sistem Skeletal

Satu tanda pertama RA adalah keradangan sendi yang lebih kecil di tangan dan kaki. Kebanyakan masa, gejala di satu sisi badan sesuai dengan gejala di sisi lain badan. Gejala-gejala umum termasuk sakit, bengkak, kelembutan, dan kekakuan, yang lebih ketara pada waktu pagi. Sesetengah pesakit mungkin merasakan sensasi kesakitan atau terbakar. Dan gejala boleh datang dan masuk "suar" diikuti dengan tempoh remisi.

Gejala boleh berlaku di mana-mana sendi badan, termasuk bahu, siku, pinggul, lutut, dan pergelangan kaki. Orang dengan RA sering membangun bunions, kaki cakar, atau kaki tukul. Apabila penyakit berlangsung, tulang rawan dan tulang rosak dan musnah. Akhirnya, tendon, ligamen, dan otot yang melemahkan. Ini boleh membawa kepada gerakan yang terhad atau kesukaran bergerak sendi dengan betul. Dalam jangka panjang, sendi boleh menjadi cacat.

Mempunyai RA juga meletakkan anda pada risiko yang lebih besar untuk mengembangkan osteoporosis, melemahkan tulang. Orang yang mengalami osteoporosis mengalami peningkatan risiko keretakan tulang dan rehat. Keradangan kronik pergelangan tangan boleh membawa kepada sindrom carpal tunnel, menjadikannya sukar untuk menggunakan pergelangan tangan dan tangan anda. Tulang yang rosak atau rosak di leher atau tulang belakang serviks boleh menyebabkan sakit kronik. X-ray boleh menerangkan tahap kerusakan.

Sistem Cirulatori

RA boleh menjejaskan sistem yang bertanggungjawab untuk membuat dan mengangkut darah ke seluruh tubuh anda. Ujian darah mudah dapat mendedahkan kehadiran antibodi yang dipanggil faktor rheumatoid. Tidak semua orang dengan antibodi mengembangkan RA, tetapi ia adalah salah satu daripada banyak petunjuk yang digunakan doktor untuk mendiagnosis keadaan.

Orang yang mempunyai RA mempunyai risiko tinggi untuk membangunkan anemia. Ini disebabkan oleh pengurangan pengeluaran sel darah merah. Mereka juga mempunyai risiko yang lebih tinggi untuk arteri disekat atau mengeras. Dalam kes yang jarang berlaku, RA boleh menyebabkan keradangan kantung di sekitar jantung (perikarditis), otot jantung (miokarditis), atau kegagalan jantung kongestif.

Komplikasi RA yang jarang tetapi serius adalah keradangan pada saluran darah (rheumatoid vasculitis). Saluran darah yang meresap melemahkan dan berkembang atau sempit, mengganggu aliran darah. Ini boleh menyebabkan masalah dengan saraf, kulit, jantung, dan otak.

Kulit, Mata, Mulut

Redokoid nodul adalah ketulan keras yang disebabkan oleh keradangan yang muncul di bawah kulit, biasanya berhampiran sendi. Mereka boleh menjadi masalah, tetapi biasanya tidak menyakitkan.

Sebanyak empat juta orang di A.S. mempunyai penyakit radang yang disebut sindrom Sjogren, menurut Yayasan Sindrom Sjogren. Kira-kira separuh daripada mereka juga mempunyai RA atau sejenis penyakit autoimun yang sama. Apabila kedua-dua penyakit itu hadir, ia dipanggil Sindrom Sjogren sekunder.

Sjogren menyebabkan kekeringan teruk-terutamanya mata. Pesakit menggambarkannya sebagai perasaan yang membakar. Mata kering yang berpanjangan meningkatkan risiko jangkitan mata atau kerosakan kornea. Ia jarang berlaku, tetapi RA boleh menyebabkan keradangan mata.

Sjogren juga boleh menyebabkan mulut kering dan tekak, menjadikannya sukar untuk dimakan atau ditelan, terutama makanan kering. Mulut kering kronik boleh menyebabkan kerosakan gigi, gingivitis, dan jangkitan lisan. Sesetengah orang mengalami kelenjar bengkak pada muka dan leher, laluan hidung kering, dan kulit kering. Wanita juga mungkin berasa kering dalam vagina mereka.

Sistem pernafasan

RA meningkatkan risiko keradangan atau parut paru-paru paru-paru (pleurisy) dan merosakkan tisu paru-paru (paru-paru rheumatoid). Masalah lain termasuk saluran udara yang disekat (bronchiolitis obliterans), cecair di dada (effusions pleural), tekanan darah tinggi di paru-paru (tekanan darah paru-paru), parut paru-paru (fibrosis pulmonari), atau nodul pada paru-paru.

Walaupun RA boleh merosakkan sistem pernafasan, tidak semua orang mempunyai gejala. Mereka yang melakukan mungkin mengalami sesak nafas, batuk, dan sakit dada.

Sistem Imun

Sistem imun anda bertindak sebagai tentera, melindungi anda dari bahan berbahaya seperti virus, bakteria, dan toksin. Ia melakukan ini dengan menghasilkan antibodi untuk menyerang penceroboh ini. Kadangkala, sistem imun secara keliru mengenal pasti bahagian tubuh yang sihat sebagai penceroboh asing. Apabila itu berlaku, antibodi menyerang tisu yang sihat.

Di dalam RA, sendi-sendi diserang. Hasilnya adalah keradangan atau keradangan kronik di seluruh tubuh. Penyakit autoimun adalah kronik dan rawatan secara amnya menumpukan kepada kemajuan perlahan dan gejala pelonggaran. Sesetengah orang mempunyai lebih daripada satu gangguan autoimun.

Kesihatan menyeluruh

Kesakitan dan ketidakselesaan RA boleh menyebabkan kesulitan tidur. Ramai orang dengan RA merasa keletihan dan kekurangan tenaga. Dalam sesetengah kes, RA suar-up menyebabkan demam jangka pendek. Kekurangan selera makan dan kekurangan senaman boleh menyumbang kepada kesihatan keseluruhan yang lemah.

Diagnosis awal dan rawatan dapat membantu memperlambat perkembangan penyakit. Ubat-ubatan yang mengubahsuai penyakit, pengurang gejala, dan perubahan gaya hidup dapat meningkatkan kualiti hidup bagi orang-orang dengan RA.

No comments:

Post a Comment