Search This Blog

Tuesday 8 January 2019

Hb low

Assalamualaikum selamat petang semua.Lama pulak cuti menulis .Hari ni liza nak share kisah sahabat Shaklee liza yang ada masalah hb low.

Biasa sangat kan dengar orang hb low ni.

Liza pun sama .Dulu hb kalau tak border line pun low 😧😧😧.Kene bebel.dgn nurse tu dah lali .

Tapi lepas consume Shaklee masa pregnancy ke 3 tahun 2013 hb cunnnn.

Mulanya liza tak jangka pun sebab vitamin Shaklee.Tapi bila di renung kembali liza tak de amik vitamin klinik pun .Totally 9 bulan hanya dengan set hamil Shaklee je.

Jom lah baca kisah sahabat liza ni apa cara dia naikkan bacaan HB dia masa mengandung  😀😀😀😀

🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸

KISAH SAYA MENGANDUNGKAN SAFIYA MADIHAH
=======================

Saya nak share pengalaman consume set hamil masa mengandung kali ke2. Saya mengandungkan Madihah pada Jun 2016. Waktu tu ambil 3 item yg basic + esp + ostematrix.

🌸Bcomplex
🌸Vita lea
🌸Vit C
🌸Esp
🌸Ostematrix

Alhamdulillah, saya suka sangat dan puas hati.
Pertamanya, saya dah plan untuk hamil kali ni memang nak jaga sungguh bacaan haemoglobin (hb) sebab masa pregnant pertama susah sangat hb nak cecah 11. Dan waktu mengandung anak pertama ada mild anemia, huhu mmg seksa. 
Saya sedar tentang risiko bila hb low. Tapi dulu terlalu ikutkan hati, tak suka telan pil2 waktu mengandung tu.

Antara risiko bila hb low adalah keguguran, risiko tumpah darah sewaktu kelahiran, risiko kurang bekalan oksigen buat anak dalam kandungan. Bila dengar ada ibu² yang syahid sewaktu bersalin sebab darah terlampau cair, bermula dari situ saya betul2 jaga.   Memang besar pengorbanan ibu² ni.

*Apa yg saya amalkan*, vita lea ambil sekurang2nya 2 biji sehari. Seeloknya 2 biji pagi dan 2 biji petang. Alhamdulillah nurse pun puashati tengok result hb saya. Sentiasa atas 11. Dan sebelum deliver hb saya capai 12! Seronok sangat. Nurse siap cakap cantik hb.

*Kedua*, saya tak rasa letih melampau masa pregnant. Sebab saya amalkan esp sekali. Esp tu kan untuk energy booster juga. Balik sekolah siap boleh layan anak sulung lagi + dia masih menyusu. Ikut logik memang larat tak larat je. Tapi alhamdulillah, semuanya ok.

*Ketiga* asbab amalkan ostematrix, gigi saya okay bila doktor check. TIADA yang perlu dicabut. Ostematrix tu sendiri bekalkan kalsium untuk ibu dan anak dalam kandungan. Dan effect lain, saya rasa mudah untuk deliver. Alhamdulillah. Siap boleh tanya doktor lagi sambil menahan untuk meneran, "Saya dah boleh push ke doktor?" Oh, rindunya moment tu, sakit tapi tak serik 😆

Inilah antara pengalaman saya sepanjang mengandung anakanda Madihah bersama set hamil shaklee. Kiranya Madihah ni baby shaklee juga la. Oh ya, saya nampak kesan pada Madihah, tulang dia kuat. Sebelum tiga bulan dia dah meniarap dan dia suka duk angkat kepala kalau saya tiarapkan. Sekarang Madihah dah setahun 8 bulan. 

Sekian perkongsian daripada ibu yang pernah alami low hb 😊

No comments:

Post a Comment