Search This Blog

Saturday 12 October 2019

GDM Sewaktu Hamil Anak Pertama

Hai korang Assalamualaikum.Ramai juga fren dan follower kakcik yang tengah pregnant dan yang dalam musim berpantang.Semenjak dua menjak ni kakcik pun rasa ter teringin juga lah nak berbaby kecik .

hehehe tapi niat tu belum terlalu mendesak lah(alasan banyak dalam kepala ni 😃) Maka tak pe kakcik bagi dulu lalaun pada semua.

Okeh gais kakcik nak share lah sikit feedback pengguna set hamil Shaklee.Ada masalah GDM semasa 1st pregnancy .

Korang baca ye .Kot-kot lah membantu korang juga .InshaAllah

↓↓↓↓↓

Saya mula mengamalkan suplemen shaklee sepenuhnya ketika mengandung anak kedua.Saya ambil set pre natal,tetapi tidak semua yang saya ambil antaranya ESP,VIT C,OSTEMATRIK dan OMEGAGUARD. Setiap hari saya ambil tanpa gagal. Alhamdulillah kesannya sangat memuaskan.Masa mengandung anak yang pertama saya tidak mengambil sebarang suplemen dan saya juga menghidap GDM(Diabetes in pregnancy) masa tu..memang stres sebab terpaksa mengawal pemakanan dan baby pun lahir 2.1kg secara pembedahan berbanding anak yang kedua 3.16kg

Berbeza dengan kandungan kedua doktor sahkan saya bebas dari GDM.Waktu tu saya rasa lega sangat.Pengalaman mengandung kali kedua pun tak stres seperti yang pertama..Malah lebih aktif dan bertenaga. Untuk pengetahuan semua saya bekerja di dewan bedah dan memang memerlukan tenaga yang banyak untuk berdiri selama berjam jam lamanya..

Selepas bersalin secara pembedahan juga,luka tempat pembedahan agak teruk juga sebab kali kedua,untuk minggu yang pertama saya ambil vit c sahaja sebab terpaksa cucuk ubat cairkan darah selama 8 hari.Selepas itu saya ambil vivix untuk cepatkan penyembuhan luka pembedahan.Alhamdulillah keputusannya sangat positif dalam masa 40 hari tu luka sembuh sepenuhnya dan luka pun cantik.

Semasa berpantang tiada langsung masalah sembelit,dan yang paling penting ialah milkbooster alhamdulillah anak sekarang berumur 7 bulan dan masih menyusukan anak secara ekslusif.saya juga berharap dapat meneruskan sehingga 2 tahun amiin.

Itu sahaja yang dapat saya kongsikan semoga bermanfaat untuk semua.Akhir qalam , yang buruk itu datang dari saya yang baik itu datang dari Allah.

Sekian terima kasih 

Wassalam

Hidayah aka kak D

No comments:

Post a Comment