Search This Blog

Thursday 14 August 2014

Larangan Makan dan Minum Dengan Tangan Kiri

Bismillah..dan Assalamualaikum..
Posting hari ini agak lewat sikit sebab mencari maklumat dan bahan yang sahih untuk di abadikan dalam ni..

Kenapa tiba2 nak cerita pasal makan dan minum dengan tangan kiri ni .Bermula sebab posting seorang rakan semalam yang katanya memang kidal..so

Untuk makluman semua saya juga seorang insan kidal tegar suatu masa dulu.Mak selalu cerita saya makan nasi masa kecik2 dulu pun guna tangan kiri,hisap jari kiri,cuci poo poo pun tangan kiri.Mak dan abah memamng selalu tegur bab ni..Tapi tue masa kecik la..

Ingatkan bila dewasa ,semua tue berubah..Rupanya di sebabkan saya jarang praktikkan cara menggunakan tangan kanan so..tabiat makan tangan kiri ni berterusan ..

Sehingga lah ada seseorang menegur saya makan dengan tangan kiri ni makan dengan syaitan...Dari situ saya cuba juga perbetulkan dari hari ke hari alhamdulillah saya mampu pegang sudu dengan tangan kanan.

Tak susah pun sebenarnya nak biasakan makan dan minum dengan tangan kanan ni..cuma kena sedikit konsisten buat si kidal.

So pada anda pembaca budiman ,saya mohon tukarlah gaya pegang sudu dan cawan.Biasakan dengan Basmallah dan suapkan dengan tangan kanan.Semoga makanan iu menjadi lebih berkat untuk diri dan keturunan yang bakal lahir kelak,In sha Allah.

Jom sampaikan maklumat ni kepada semua semoga ilmu yang sedikit ini dapat di praktikkan sehingga hari iamat kelak.Insha Allah.

"Biasakan yang betul,Betulkan yang biasa"


غُلَامًا فِي حَجْرِ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَكَانَتْ يَدِي تَطِيشُ فِي الصَّحْفَةِ فَقَالَ لِي رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَا غُلَامُ سَمِّ اللَّهَ وَكُلْ بِيَمِينِكَ وَكُلْ مِمَّا يَلِيكَ فَمَا زَالَتْ تِلْكَ طِعْمَتِي بَعْدُ
Dari Umar bin Abu Salamah, berkata; Waktu aku masih kecil dan berada di bawah asuhan Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam, tanganku bersileweran di nampan saat makan. Maka Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda: “Wahai ananda, bacalah Bismilillah, makanlah dengan tangan kananmu dan makanlah makanan yang ada di hadapanmu.” Maka seperti itulah gaya makanku setelah itu. (HR. Bukhari; 4957)



Diriwayatkan oleh Muslim dalam Shahihnya, no. 2019, dari Jabir, dari Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam, beliau bersabda,
لَا تَأْكُلُوْا بِالشِّمَالِ، فَإِنَّ الشَّيْطَانَ يَأْكُلُ بِالشِّمَالِ.
Jangan kalian makan dengan tangan kiri, karena sesungguhnya setan makan dengan tangan kiri.


Diriwayatkan oleh Muslim, no. 2020, dari Ibnu Umar, bahwa Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda,
إِذَا أَكَلَ أَحَدُكُمْ فَلْيَأْكُلْ بِيَمِيْنِهِ، وَإِذَا شَرِبَ فَلْيَشْرَبْ بِيَمِيْنِهِ، فَإِنَّ الشَّيْطَانَ يَأْكُلُ بِشِمَالِهِ وَيَشْرَبُ بِشِمَالِهِ.
Jika salah seorang kalian makan hendaklah dia makan dengan tangan kanannya, dan jika minum hendaklah dia minum  dengan tangan kanannya, karena sesungguhnya setan makan dengan tangan kirinya dan minum dengan tangan kirinya.


Ibnu Abdil Barr berkata, “Di dalam hadits ini terdapat dalil bahwa setan makan dan minum, bukan majaz. Artinya, bahwa makan dengan tangan kiri disenangi oleh setan dan dia mengajak kepadanya.”
عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ لِيَأْكُلْ أَحَدُكُمْ بِيَمِينِهِ وَلْيَشْرَبْ بِيَمِينِهِ وَلْيَأْخُذْ بِيَمِينِهِ وَلْيُعْطِ بِيَمِينِهِ فَإِنَّ الشَّيْطَانَ يَأْكُلُ بِشِمَالِهِ وَيَشْرَبُ بِشِمَالِهِ وَيُعْطِي بِشِمَالِهِ وَيَأْخُذُ بِشِمَالِهِ
Dari Abu Hurairah, bahwa Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda: “Hendaknya salah seorang dari kalian makan dengan tangan kanan, minum dengan tangan kanan, mengambil dengan tangan kanan dan memberi dengan menggunakan tangan kanannya, sesungguhnya setan makan dengan tangan kiri dan minum dengan tangan kirinya serta mengambil (sesuatu) dengan tangan kiri.” (HR.Ibnu Majah; 3257)
-kredit  See more at: http://kaifahal.com/larangan-makan-dan-minum-dengan-tangan-kiri

No comments:

Post a Comment