Saturday, 17 February 2018

Jom Kenal Kuih Banjar

Assalamualaikum semua.Cuti panjang CNY 2018 ni korang mesti pergi holiday kan.

Liza holiday di kampung je sebab ada majlis Walimatulurus pak su belah suami.Kampung di Bagan Serai Perak .Majoriti masyarakat kat kampung ni orang banjar.

Masa mula kawin dulu bila ada kenduri kendara memang tak reti nak cakap apa,paham pun tidak.Senyum je lah.

Kenduri kendara orang banjar ni istimewa nya banyak kuih(wadai) banjar yang namanya unik.
Tadi petang dapat la merasa 3 jenis kuih ni.

Wadai Kepeng



Wadai  Balungan Hayam/kuih sepat


 Wadai kalakatar
Ni macam puding roti bila di tengok tapi sebenarnya lain. di perbuat daripada kelapa.Liza lupa lah nak tanya resepi 😂😂


Kuihnya semua manis.Pada yang tak suka manis tu korang memang akan rasa tak boleh telan la.Tapi liza telan je nanti balik rumah kena kerja keras pulak bakar kalori .

Pada yang teringin nak cuba kuih-kuih banjar ni kadang-kadang ada je jual kat pasar petang di jalan ke Bukit Merah.

Liza nak lepak jap tengok apa yang ada lagi .

Selamat bercuti
Moga selamat sampai ,pergi dan balik
Liza kama
012-3010634

Persediaan Ramadhan Akmal

Alahai anak-anak … Bila nak masuk bulan puasa memang ‘excited’, tapi nanti mulalah lembik semacam. Sebab tulah kena ada strategi untuk buat...