Search This Blog

Friday 9 February 2018

Risiko Kekurangan Kalsium

Assalamulaikum.Heheh liza menulis dari lappy.Lama tak guna laptop ni .Asyik typo je .Hari ni liza nak share pasal ostemarix lagi.Ramai yang dah tahu ni tapi nak ulang cerita lagi tanpa jemu.

tulang je kalsium la yang akan dotor kaitkan.Betulkan.?Tulang kita makin kita meningkat usia makin kuranglah daya kekuatan dia.Sebab tu supplimen terlu sangat-sangat untuk back up dan bagi tulang tu nutrisi untu kekal sihat dan kuat.

Kalsium adalah sangat penting untung perkembangan dan penyeliaan tulang yang kuat, gigi, tindak balas saraf dan pengeluaran beberapa hormon dan enzim tubuh. Kekurangan Kalsium boleh memberi kesan berikut :
  1. Kebas pada jari tangan dan jari kaki,
  2. Kekejangan otot
  3. Convulsion
  4. Keletihan
  5. Kurang selera
  6. Degupan jantung yang tidak normal

Siapa yang mempunyai risiko untuk menghadapi masalah kekurangan kalsium?

  1. Wanita Post-menopause – berikutan penurunan aras hormon estrogen, kadar penyerapan kalsium turut menurun di kalangan wanita menopause.
  2. Wanita yang tidak mendapat haid (amenorrhea) – Amenorrhea adalah keadaan yang lazim berlaku pada wanita aneroxia atau para atlit wanita. Juga berkaitan dengan masalah ketidak seimbangan estrogen dalam darah. Bagi wanita-wanita ini, pengambilan kalsium yang tinggi adalah sangat digalakkan.
  3. Individu yang tidak boleh menerima lactose (lactose-intolerance) – kerana keadaan ini menyebabkan mereka kurang mengambil produk tenusu, dan kebanyakannya tidak mendapatkan kalsium dari sumber selain produk tenusu. Maka keperluan kalsium tubuh tidak dipenuhi.
  4. Individu yang mengambil ubat-ubatan seperti antacid yang mengandungi aluminium dan magnesium, Minyak mineral dan pelawas, dan glucocorticoids (hormon steroid).

Individu-individu di atas terutamanya amat perlu untuk mendapatkan kalsium dari pelbagai sumber makanan. Sebenarnya terdapat banyak makanan yang kaya dengan kalsium selain dari susu dan produk tenusu. Contohnya sayuran hijau dan makanan laut yang sangat lazat dimasak pelbagai cara.

Bagi wanita terutamanya yang mengandung dan menyusu, pengambilan kalsium amatlah penting kerana pertumbuhan janin dan penghasilan susu amat memerlukan kalsium.
Sebab itulah para doktor menggalakkan ibu mengandung mengambil susu dan ada yang membekalkan pil kalsium untuk memenuhi keperluan kalsium seorang ibu. Malah kekurangan kalsium pada ibu hamil dan menyusu turut mengakibatkan sembelit.
Namun ramai yang tidak tahu bahawa pil kalsium yang baik dan selamat ialah pil kalsium yang segera hancur dalam masa yang singkat. Banyak yang berlaku, pil kalsium yang tidak hancur dalam perut mengakibatkan masalah batu dalam pundi hembedu (gall bladder stone).


Malah terdapat ramai wanita menghadapai masalah ini dan akhirnya terpaksa menjalani pembedahan! Sedangkan masalah ini sama sekali dapat di elakkan dengan pengambilan makanan kaya kalsium dan supplement pil kalsium yang berkualiti yang segera hancur setelah memasuki perut.

Ostematrix merupakan tablet kalsium keluaran Shaklee yang selamat dan semulajadi.
Dihasilkan dengan piawaian kliniak dan hasil dari kajian klinikal bertahun-tahun, maka terhasillah pil kalsium HALAL yang berkualiti tinggi yang mudah untuk hancur sejurus memasuki perut, dan membekalkan keperluan kalsium harian 100% menurut piawaian US RDI.

Di botolkan dengan 120 biji pil kalsium setiap botol, berharga RM61 untuk bekalan selama 30 – 60 hari. Cuma RM1 sehari untuk mengisi lopong-lopong kalsium pada tulang, gigi dan otot anda.
Jadi buat puan-puan dan tuan-tuan yang mencari supplement kalsium terbaik dan selamat, dapatkan segera Ostematrix Shaklee dari liza

No comments:

Post a Comment